Kauza Řezník? Ne. Kauza cenzury, dvojího metru a alibismu.
Původně jsem to vnímal víceméně okrajově. Mně osobně jen velmi
málo známý interpret, jehož repertoár mi nic neříká, se pustil do sporu
s pořadatelem, ač mediálně oblíbené, naprosto nudné a s realitou
nesouvisející ankety hudební popularity. Takových sporů můžou být stovky.
Tahle „kauza“ se ale poměrně rychle změnila v něco
úplně jiného. Už vůbec nejde o spor dvou soukromých projektů, kterými Český
Slavík a Řezník samozřejmě jsou. Díky několika v médiích oblíbeným lidem
s pusou plnou řečí o morálce, nemravnosti a nepřípustnosti se
z původní víceméně nevýznamné záležitosti stala velice nebezpečná kauza
cenzury, dvojího metru a alibismu.
Co se jim nelíbí a čeho se bojí, to chtějí zakázat
Nejprve mě na tyden.cz víceméně rozesmál rozhovor s Hanou Marvanovou. A nejspíš jsem nebyl sám, protože, jak jsem teď zjistil, rozhovor byl z webu odstraněn. Marvanová ve zmíněném rozhovoru působila, jako by ji znásilnil sám Satan. Repertoár Řezníka označila za veřejně nepřijatelný a roztomile alibistickým způsobem vyzvala, aby se tím někdo (Policie) začal vážně zabývat. Škoda, že jsem si ten rozhovor neuložil – byl fakt tragikomický.
Mimo jiné mi to připomnělo dobu, kdy komerčně nejúspěšnější
rapper na světě Eminem vydal své The Marshal Mathers LP. Kvůli jeho drsným
textům se tehdy strhla hodně podobná a ve své podstatě naprosto zbytečná
hysterie. Rozdíl byl jen v tom, že díky Eminemově celosvětové popularitě byla ta
hysterie mnohem větší. Kde je Eminem dnes, ví každý, kdo světové hudební dění
aspoň trochu sleduje. Kromě jiného vlastní nadaci Marshall Mathers Foundation,
která se angažuje v různých dobročinných projektech. Překvapivě pěkně je
srovnání tvorby Eminema s Řezníkem popsáno
v tomto článku.
Nejde mi ale o hudební repertoár Řezníka. Ten se stal pouhým
prostředníkem ve sporu svoboda slova a projevu vs mravokárci. Mnohem děsivější
než texty Řezníka nebo kohokoli jiného jsou právě ti lidé volající po jejich
zákazu.
Proč má kdokoli pořád pocit, že má patent na morálku, etiku
nebo dokonce na kvalitu umění? Proč má kdokoli pocit, že má právo někomu jinému
diktovat, o čem smí a nesmí mluvit, psát, zpívat, rappovat atd.? Proč má někdo
pořád pocit, že má právo ostatním něco zakazovat? Copak zakazováním čehokoli to
něco někdy přestalo existovat?
Jediný způsob, jak cokoli může přestat existovat je, že o to
lidi přestanou mít zájem. To se může stát pouze cestou přirozenou nikoli donucováním.
Je hodně zvláštní, že tak jednouchý fakt tolik „pachatelů dobra“ stále odmítá
akceptovat. Místo toho jsou přesvědčení, že vše, co nesplňuje jejich představy
o správnosti, přijatelnosti a vhodnosti, musí být v zájmu veřejného dobra
zakázáno.
Alibismus vs svědomí
Fascinuje mě, že pokaždé, když se z médií dozvíme o nějaké tragedii typu střílení ve školách, brutální zavraždění, týrání nebo šikanování, okamžitě vina padne na filmy, PC hry, případně na nějaký hudební repertoár.
Místo toho, aby každý začal s hledáním chyb a přiznáním
pochybení u sebe, vymluví se na brutalitu ve filmech a video hrách.
![]() |
Zdroj: http://kreslenypribeh.blogspot.cz/2013/02/metaalibista.html |
Vážení alibisti,
pokud vám vadí, že vaše děti koukají na podle vás brutální
filmy a že hrají podle vás brutální PC hry, které v nich podle vás
podněcují sklony k násilí (což je mimochodem mega blbost), mám pro vás návrh.
Než vynakládat obrovské úsilí ve snaze takové filmy a hry plošně zakazovat
(čímž nedocílíte ničeho jiného než, že je budou i vaše děti vyhledávat potají
bez vašeho vědomí), zkuste zvolit mnohem jednodušší řešení. Nabídněte svým dětem
nějakou zajímavější a podle vás bezpečnou alternativu zábavy. Když vaše dítě
zjistí, že výlet na kole, pouštění draka, čtení nějaké zajímavé knížky nebo
nějaká kreativní činnost je větší zábava než odpoledne strávené u filmů nebo u
PC, máte vyhráno. Nesvádějte ale svou neschopnost vychovávat své děti podle
svých představ na nikoho jiného. Napadlo vás někdy, že stejně tak by se mohlo stát,
že někdo jiný by mohl svádět špatné chování svého dítěte na vás, třeba jen
proto, že máte odlišný styl života? Divná představa, že? Tak vidíte.
Dvojí metr
Podobně jako mě fascinuje zvyk házet vinu za vlastní selhání na někoho jiného, fascinuje mě i ve společnosti běžně fungující dvojí metr.
Nedávno David Černý na Vltavě instaloval a na Hradčany
nasměroval obrovský prostředníček. Gesto zvané „fakáč“, všeobecně vnímané jako
vulgární a urážlivé, v podání Černého vyvolalo pochvalné i kritické
reakce. Přesto, že to nebylo první a zcela jistě ani poslední Černého dílo s vulgárním,
a tedy nevhodným podtextem, nikoho nenapadlo se veřejně vyjádřit s požadavkem
na zákaz činnosti pro pana Černého. Ač Davida Černého bytostně nesnáším a jeho
tvorba mě zpravidla uráží, byl bych mezi prvními, kdo by se ozval kvůli ochraně
jeho svobody slova a projevu.
Byl bych proti omezení jeho svobody projevu i přesto, že mi
ten fakáč bytostně vadil, protože směřoval na Pražský hrad – jeden ze symbolů české
státnosti a jedno z nejkrásnějších městských panoramat na světě.
Daniela Landu dodnes spousta lidí považuje na neonacistu. Jeho
tvorba je plná vulgarit a v několika starších písních by mravokárci jistě
našli i podněcování k násilí. Přesto je to populární osobnost, která dostává
prostor v médiích a nikoho ani nenapadne chtít, aby mu byla tvorba zakázaná.
Napadlo mě jméno ještě jedno člověka (kterého jmenovat
nebudu), jehož tvorba by bez vulgarit snad ani nemohla existovat a který se
kvůli svým násilnickým excesům už dostal do střetu se zákonem, dokonce i do
vězení. A hádejte co? Ani v jeho případě nikdo nevolá po zákazech z důvodu
podněcování k násilí. Lidi jeho tvorbě buď fandí, nebo se mu smějí, ignorují ho,
případně jím opovrhují. A přesně o tom to je.
Znáte populární, na drsném černém humoru postavenou knížku
Martyho frky? Až díky kauze Řezník jsem zjistil, že právě on je jejím autorem. Proč
to zmiňuju? Protože je to výstižný příklad totálního alibismu. Kniha plná
morbidních obrázků nikomu nevadí, žádné násilí v nikom, zdá se,
nepodněcuje. V knihkupectví Neoluxor ji lze najít v sekci humor/vtipy
hned vedle 400+100 pravd o Chucku Norrisovi. Ale stejně morbidní písnička
s videoklipem spoustě lidem vadí. Tragikomické je, že po zákazu nejvíc volají
ti, kteří se o Řezníkovi dozvěděli, až když byli novinářem osloveni, aby se k jeho
tvorbě vyjádřili.
Pořád ale nevím, kde kdo bere právo někomu jinému diktovat, co smí a nesmí říkat, co smí a nesmí psát, číst, tvořit. Pokud mi něčí tvorba vadí tak moc, že mi nestačí jí ignorovat a mám potřebu se proti ní ozvat veřejně, můžu pomocí argumentů vysvětlovat proč je podle mně opovrženíhodná a tím se snažit ostatní od ní odrazovat. V reálu to pravděpodobně bude mít přesně opačný efekt. Ještě výraznější opačný efekt by měla snaha tu tvorbu zakazovat.
Vždyť je to přirozená lidská vlastnost - chuť porušovat zákazy,
především když jsou to dementní zákazy, což cenzura přece je.
Ten rozhovor s Marvanovou je k dispozici v cachi Googlu tady: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AsKWQwk4RwZ0J%3Awww.tyden.cz%2Frubriky%2Fdomaci%2Fadvokatka-klus-je-uplne-vedle-raper-reznik-je-zraly-pro-policii_290541.html+&cd=3&hl=cs&ct=clnk&gl=cz&lr=lang_cs|lang_en#.Upr1gMQvSQA
OdpovědětVymazat