Někteří upozorňují na riziko spojené se střetem kultur,
kterému prý v souvislosti s uprchlíky čelíme nebo brzy čelit budeme. Jenže
my už ve střetu kultur dávno jsme. A žádní uprchlíci s tím nemají nic
společného. Jsme v dlouhodobém střetu kultury svobody
a zakazovačů.
a zakazovačů.
Musí to být zásadní rozdílnost kulturního původu, zázemí a životních
hodnot. Co jiného by to mohlo být? Musí to být zásadní rozdíl v životní
filosofii, v přesvědčení. Kde jinde by se v některých lidech mohla
brát ta přímo i nepřímo vyjadřovaná nadřazenost? Kde jinde by se v nich mohla
brát domněnka, že jen oni nejlíp vědí, jak se má správně žít? Kde jinde by se v nich
mohl brát záměr nutit všechny ostatní žít podle jejich představ, kdyby to
nebylo v zásadních rozdílech kulturních a životních hodnot, v jasném rozdílu
mezi zakazováním/nařizováním a možností svobodné volby?
Jak jinak si vysvětlit věčné snahy části společnosti
regulovat celou společnost dle svého vidění světa než, že jde o soustavný střet
zcela rozdílných kultur?
Střet se zakazovači je střet s nebezpečnou ideologií.
Je to střet s fanatickým přesvědčením, že vše, co není řešeno zákonem, je
při nejmenším podezřelé, spíše špatné, ne-li nebezpečné. Nezáleží na co, nebo
koho se zakazovači odvolávají, čím nebo kým své návrhy na zákazy odůvodňují.
Záleží jen na tom, kolik prostoru pro prosazování svých nápadů na zákazy/regulace
od veřejnosti dostávají a v jakém znění své návrhy na zákazy/regulace protlačují
do zákonů. Výsledkem je vždy nějaké další aktuální politickou reprezentací
schválené omezení svobody.
Mnozí, kteří zakazovačům při prosazování různých zákazů
tleskají, si přitom neuvědomují, že čím více zákonných pravidel na lidské jednání
se zakazovačům daří do legislativy dostat, tím se zmenšuje prostor pro
originalitu, kreativitu a především přirozený vývoj společnosti. Střet
jakékoliv kultury s kulturou zakazovačů a omezovačů je proto z dlouhodobého
hlediska velmi nebezpečný.
Může v něm jít prakticky o cokoliv. Třeba o to, zda se smí nebo nesmí vyznávat libovolné
náboženství, ideologii, názory, nebo o to, co se v soukromém (ať bytovém
či nebytovém) prostoru smí a nesmí (třeba kouřit, hrát nějakou hru o peníze, věnovat
se botanice nebo třeba souložit), nebo o to, kdy vlastník prostorou smí a kdy nesmí
v tomto prostoru nabízet své služby a tím pádem i pracovní příležitosti těm,
kteří o to mají zájem, kdykoliv se zúčastněné strany dohodnou, nebo o to, zda je
především na rodičích, jakým stylem se rozhodnou vychovávat své vlastní děti a naproti
tomu o hrozbu, že kdykoliv může přijít úředník a dítěti rodiče a rodičům dítě
ukrást.
Zakazovači/omezovači svobodnou společnost, která se umí
vyvíjet bez stovek regulací, odmítají. Bojí se jí, protože jakmile si je společnost
vědoma hodnot svobody a náležitě ji opatruje, jakmile si je vědoma, že lze
snadno fungovat bez všemožných regulací, zakazovači jsou bez šance, bez napojení
na peníze od státu. Proto v liberálně nastavené
společnosti žít neumějí a jiná varianta žití, než ta řízená a kontrolovaná státem,
na které se podílejí, je pro ně velice komplikovaná. Naopak jakýkoliv nový
zákaz nebo alespoň omezení posiluje jejich vliv. V podstatě jsou základem
kontrolních a represivních složek státu.
Cokoliv – i ta největší hloupost - je
zákonem zakázáno/nařízeno, může být a bývá kontrolováno a porušení zákazu/nařízení – zákona -
bývá trestáno.
Žádné komentáře:
Okomentovat