středa 13. listopadu 2013

Eminem: Král rapu přeskočil své kořeny



Velká recenze: Eminem – The Marshall Mathers LP 2 

 Jo, vím, zveřejnit recenzi nového alba více než týden po jeho vydání může působit divně. The Marshall Mathers LP 2 je ale tak specifické album, že to nešlo napsat ve stylu Miloše Čermáka, tedy „z fleku“. 

The Marshall Mathers LP 2, byť Eminemovo už 8. řadové album, není jen jedním z mnoha. Je to symbolický i skutečný návrat do doby Eminemovy největší kreativity. Zároveň je to pro Ema posun o obrovský kus vpřed. Nelze říct a vůbec nechci, aby to vyznělo tak, že The Eminem Show, Encore, Relapse a Recovery co do kreativity a kvality nestojí za řeč. Není to pravda. Každé z nich má v Eminemově diskografii svou zásadní pozici a každé z nich ho svým dílem posunulo tam, kde je dnes. Tam, kde byl schopen vytvořit The Marshall Mathers LP 2.


Eminemova rozmanitost posunula hranice rapu


Eminem si s touhle deskou dal evidentně obrovskou práci. V hudebně i textově rozmanitých písních se s vážností i s ironií sobě vlastní otírá o všechno a o všechny, z velké části velmi nečekaně i sám o sebe. Několikrát mě opravdu překvapil, několikrát pobavil a hlavně potvrdil jak výjimečný umělec to je. Bez nadsázky si dovolím tvrdit, že se Marshall Mathers postaral o další nadčasové album, které posouvá hranice rapu do míst, kde si je možná ani on sám ještě před pár lety neuměl představit. A udělal to výborně, protože to funguje.

Hned první skladba Bad Guy nás atmosférou i příběhem vrací k veleúspěšnému singlu Stan z alba The Marshall Mathers LP. Je jeho volným pokračováním a místo oblíbené Dido se tentokrát o refrén postarala Sarah Jaffe.

Za pozornost stojí i zdánlivě nedůležitá stopa číslo 2. Zdánlivě nedůležitá proto, že se jedná pouze o tzv. „skit“. Jde však o pokračování příběhu ze skladby Criminal opět z The Marshall Mathers LP

V pořadí třetí track na albu je předělávka Time Of The Season od The Zombies. Eminem si z ní udělal Rhyme Or Reason a opět, ovšem opět originálně, si na ní vyřizuje účty se svými (ne)povedenými rodiči. Ve skladbě s plíživou atmosférou předvádí svůj oblíbený plíživý styl rapu a refrén si tentokrát zpívá sám. K samotné písni Time Of The Season stojí za podotknutí fakt, že je nápadně podobná o šest let starší klasice Stand By Me od Ben E. Kinga, kterou pro změnu vysamplovala Duffy a udělala z ní svůj hit Mercy. Napadlo mě, že škoda, že Eminema nenapadlo dát refrén nazpívat právě Duffy. Možná, že ho to i napadlo, ale chtěl si to zazpívat sám, což se vzhledem k obsahu songu vůbec nedivím.

Eminem nerapuje o polonahých sexy děvkách


Vůbec celé The Marshall Mathers LP 2 je velmi osobní. V případě Marshalla Matherse to snad ani jinak nejde. Jeho texty vždycky byly hodně hluboké a konkrétní, ať už v pokojné nebo v bouřlivé formě. Kromě tří možná čtyř songů si nevybavuju, že by Em kdy rapoval o polonahých sexy děvkách, už vůbec si nevybavuju, že by na polonahých sexy děvkách byly postavené jeho videoklipy. I tím je jeho tvorba jedinečná.

Em si zakládá na co nejpřesnějším, zároveň barvitém vyjadřování nejrůznějších emocí od výčitek, přes naštvání, provokaci a cynismus až po uvědomění a - u Marshalla poněkud nezvykle – pokory.

V textech se vrací do dob, kdy s rapem začínal a o nějaké kariéře celosvětově známého umělce se mu ani nesnilo. Nejen o tom je rytmicky chytlavý a drsně rockově zpracovaný singl Survival, v němž Eminema skvěle doplňuje Liz Rodrigues z kapely The New Royales. I na další, ovšem oproti Survivalu naopak poklidné skladbě nazvané Legacy, je kromě Marshallova rapu slyšet dívčí hlas. Zatím neznámá zpěvačka z New Yorku se jmenuje Polina a její jemný, ale pronikavý hlas dodává Legacy zajímavou naléhavost. Všudypřítomný klavír skladbu zajímavě doplňuje nezbytným prvkem nostalgie.

Hodně prostoru dal Em opět i svému pověstnému sarkasmu, který však, např. ve skladbě Asshole, neuvěřitelně šikovně konfrontuje s tvrdou realitou. V této písni s akčně laděným rytmem a melodií se rapper částečně vrací až k albu The Slim Shady LP, s nímž do světového showbusinessu vtrhl. 

Oldskoolová, skoro by se dalo říct hardcore pecka Berzerk na albu působí trochu jako vetřelec, o to je však důležitější. Velmi agresivní chytlavý rytmus, ještě agresivnější syrová baskytara a různé zvukové doplňky (například od The Beaste Boys nebo Naughty By Nature) jsou přesně ty faktory, které celé album posouvají daleko za hranice toho, co je dnes v hip-hopu standardem. Fakt, že Berzerk je doslova postaven na vysamplovaném kytarovém grifu z The Stroke od Billyho Squiera nijak nevadí, protože o tom – o chytrém využívání samplů hip-hop vždycky částečně byl.


Kolik stylů zvládneš, tolikrát jsi rapperem

 

Rozmanitost alba není jen v tom, že každá píseň je naprosto jiná po hudební stránce. Eminemův projev prošel za uplynulých 14 let neuvěřitelným vývojem a na The MMLP2 Em své hlasové dovednosti samozřejmě plně zužitkoval. Takovou ideální ukázkou jeho rapové všestranosti je pecka příznačně nazvaná Rap God. V po hudební stránce spíš obyčejném tracku se Marshall vyřádil a předvedl snad všechny techniky rapu. Podobně si s rapem pohrál i v následujícím tracku Brainless.

Úplně jiný Eminem je pak slyšet v pravděpodobně nejosobnější písni alba – Stronger Than I Was. V tomto songu se vrací k písni Kim The Marshall Mathers LP a velmi sugestivním způsobem se opět zabývá vztahem se svou nešťastnou životní láskou. Z trochu utahané ale silně emotivní Emovy osobní zpovědi se album dostává do své druhé poloviny. 

Další písnička není vzpomínka na The MMLP, ale na předchozí album Recovery. Stejně jako v roce 2010 i tentokrát se Em spojil s Rihannou a z jejich druhé spolupráce vzešla skladba The Monster. Svižný popovější (ovšem nikoli tak ideální rádiový jako byl ten předchozí) duet těchto dvou hudebních osobní je o vyrovnání se popularitou a slávou. Téma vyrovnání se s nečekaným úspěchem a s ním spojenými pády se sem tam objevuje ve více Marshallových textech. V The Monster je ale zpracováno nejintenzivněji.

Svým vlastním životem si žije song So Far. Jde o prazvláštní směsici reggae, country, starého rocku a samozřejmě hip-hopu. Dokonce na ní Em využil úryvek ze své starší nahrávky I’m Back. Pro skladbu jako takovou ale použil píseň Life’s Been Good z roku 1978 od Joe Walshe. Hodně vtipně si Marshall pohrál i s písní nazvanou Love Game, ve které mu hostuje Kendrick Lamar. Ve skutečnosti jde o pop-rockovou skladbu z poloviny 60. let. Jmenuje se Game Of Love a původně ji se svou kapelou nahrál Wayne Fontana. Někdo možná zná její popovější podobu. V roce 1987 se o ni postaral Novozélanďan Ian Morris známý jako Tex Pistol. Nicméně Eminemova verze s poměrně svižným rapem se vrací právě k verzi v podání Wayna Fontany. Nutno uznat, že i tato původní verze má své velké kouzlo.

Slim Shady je zpět

 

Zajímavý a po obsahové stránce překvapivý je i další duet. Pro song Headlights se Em spojil s Natem RuessemFun. Těžko říct, proč si pro song, v němž nabízí nečekané usmíření své mámě Debbie vybral zrovna Nata, nicméně jim to funguje a Headlights je povedená optimistická poslechovka. Ovšem kdo si myslel, že ke konci alba Marshall vyměknul, ten se sakra mýlí. Hned další věc je totiž bláznivý duel mezi Eminemem a jeho druhým já – Slim Shady

Evil Twin neboli zlé dvojče je čistá hip-hopová záležitost. Jde o šílený návrat postavy jménem Slim Shady, na kterou Eminem vždycky sváděl všechno špatné, co provedl a co o které slavné celebritě kdy řekl. Slim Shady se vyznačuje jak svým nevybíravým slovníkem, tak schopností brilantního využívání výslovnosti k rýmování různých zdánlivě zcela nepodobných slov. Ostatně tuto schopnost Eminem od Slima Shady převzal pro mnoho dalších textů, ke kterým své horší já nepotřeboval.




Bejby nebude sedět v koutě!


Tahle notoricky známá věta z Hříšného tance se Eminemovi překvapivě hodila do refrénu k songu Baby. Jedná se o další z velmi silných písní s osobní zpovědí. Stručně řečeno Em není na scéně rapu žádný nováček, žádné nemehlo a nikdo od něj nemůže čekat konec kariéry. K textu si Marshall chytře vybral zajímavý bojově laděný track. 

Přiznám se, že vůbec nevím, co si myslet o Desperation. Přijde mi, že se na to album dostala víceméně omylem. Jde o spojení hip-hopu a něco co mezi bluegrass a folkem. Nevím, proč mi připomíná duet Nellyho Timem McGrawem. Nevím, proč si jí Eminem na album dal. Nevím, co k ní mám říct, tak k ní nebudu říkat nic.

Další osobní zpověď je skrytá v songu Groundhog Day. Eminem v posmutnělé, ale naléhavé a proto chvílemi rozčílené atmosféře vzpomíná na své dětství. Na to, jaké peklo si jako dítě musel prožít a jak se díky svému strejdovi Ronniemu vůbec poprvé dostal k rapu. Ve skladbě, pro kterou použil samply z Sleight Of Hand od Menahan Street Band, vzpomíná taky na svou partu D12 a na velkého kámoše Proofa, který byl zastřelen. Song je zvláštní tím, že nemá žádný refrén. Pouze sloky a mezi nimi krátké hlášky.

Předposlední skladba na albu se jmenuje Beautiful Pain. S Eminemem jí nazpívala Sia. Obsahově je částečně podobná The Monster - duet s Rihannou. Při vší úctě k Rihanně ale musím říct, že hudebně i pěvecky je mnohem lepší. 

Nebyl by to však nejkontroverznější rapper na světě, aby to na samém konci přeci jen zase celé nezamotal. Přesně o tom je poslední věc na albu nazvaná Wicked Ways. Eminem v podstatě říká, že i když se jeho hudba a hlavně texty spousta lidem příčí a je kvůli tomu snadným terčem kritiky, další spousta lidí si jeho hudbu ochotně kupuje a tím ho podporuje. Takže co? Takže tady zůstane a dál bude dělat to, co ho baví a co ho živí, protože to funguje až moc dobře, aby toho kvůli nějakým kritikům nechal.

Album The Marshall Mathers LP 2 Eminem využil ke třem základním věcem. Představil se světu tak, jak ho většina dosud neznala, hudebně, textově i v projevu předvedl to nejvíc, co současná hip-hopová scéna může nabídnout a tím vším dokázal, že ještě zdaleka nepaří do hudebního důchodu. 

Eminem – The Marshal Mathers LP 2
Vydáno: 5. 11. 2013
Hodnocení: 8,5 z 10

Žádné komentáře:

Okomentovat